教員名 ゴメス 近森 由美 写真
フリガナ ゴメス チカモリ ユミ
所属 語学教育センター
職位 講師
学位
専門分野
研究内容
担当科目
学位:
2013年8月
米国ペンシルベニア州立テンプル大学院教育学英語教授法(TESOL)修士課程卒業 
(英語教育学修士号取得)

2017年4月〜
兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 教科教育実践学専攻博士後期課程在籍

専門分野:
英語教育学

研究内容:
Metacognition in peer interaction, Critical thinking skills, Collaborative dialogue, Learner autonomy
[ピアインタアクションにおけるメタ認知、クリティカルシンキングスキル、協働対話、自律的学習] 

教育上の能力に関する事項や職務上の実績:
・ピア同士の協働的対話を通した英語運用能力向上を目指した教育を専門とする(グループワーク・ペアワーク・プロジェクトを通した外国語学習)。
・外国語学習における学習者の内的認知プロセスに根差した教育にも力を入れている。
・学生の英語学習へのモチベーション向上を目的とした英語指導実績あり(映画・音楽・エンタメなどの媒体を活用)。
・ディスカッション・ディベートなど、内容を通した言語学習指導の担当実績あり。
・英語資格試験(TOEIC, TOEFL, 英検、幼保英検など)における初級・中級・上級レベルの対策指導の担当実績あり。
・外国人に対する日本語指導資格保持および指導実績あり。
・観光通訳国家資格保持および外国人への英語アテンド通訳実績あり。

担当科目:
一般英語
所属学会 等 2015年4月〜 日本協同学習学会会員
2016年4月〜 大学英語教育学会(JACET)会員
2017年6月〜 M-GTA研究会(実践グラウンデッド・セオリー研究会)会員
2018年7月〜 日本CLIL教育学会会員
2019年11月〜 日本教科教育学会会員

(表彰)
2017年2月 Excellence in Teaching Award 受賞 (神奈川大学)
研究実績
・著書
・論文
・講演等
の活動
1.“Guidelines for Teaching Pronunciation”
Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第74号 119頁〜121頁 2012年5月発行

2.“Teaching Pronunciation to a Japanese Adult Learner of English”
Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第76号 87頁〜94頁 2012年6月発行

3.“A Vocational Language Course for Beauty Academy Students” 
Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第80号 31頁〜43頁 2013年1月発行

4.“An Inductive Approach to Teaching Prepositions” 
Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第81号 24頁〜34頁 2013年5月発行

5.“Developing Language Instructional Materials for Customer Service English”
“Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第88号 140頁〜152頁 2013年10月発行

6.“A Vocabulary Development Program for TOEFL Preparation”
Temple University Japan Studies in Applied Linguistics 第89号 128頁〜135頁 2013年11月発行

7.“An Examination of the Effects of Project-Based Learning on University Student Attitude Toward English Learning-A Case Study at a Japanese Women’s University”
聖徳大学研究紀要 第31号 103頁〜110頁 2021年3月発行

8.“How do Japanese EFL Learners Fail to Engage in a Collaborative Dialogue in a Group Project?” International Journal of Curriculum Development and Practice Vol.24 No. 1 31頁〜45頁 2021年6月発行

9.“Letting Students Explore What It Takes To Become a Good Communicator-A Metacognitive Approach to Promote Language Learning”
The 13th Asian Conference on Education (ACE 2021) Proceedings 101頁〜111頁 2022年2月発行

10.“Facilitating Peer Interaction in Online English Classroom” 聖徳大学教育実践センター年報 2022年3月発行

11."Learning English Autonomously and Cooperatively Online through Peer Interaction? How Students Interacted in Pairwork in Private Channels on the Microsoft Teams" 聖徳大学研究紀要 第33号 65頁〜72頁 2023年3月発行



【学会発表】

1.“Enhancing Critical Thinking Skills Through Collaborative Tasks in An English Reading Class ―協同学習の概念に基づいた時事リーディング活動でクリティカルシンキングスキルを養う“
JACET 第43回(2016年度)サマーセミナー[ 43rd Summer Seminar]:Kyoto 京都 (2016年8月)

2.“学習者と共に作る評価ルーブリック−大学英語プレゼンテーション課題においての実践報告” 日本協同教育学会第13回大会:Tokyo 東京 (2016年11月) 

3.“A Three-Step Conversation Practice: Lowering Affective Filter Through Peer Collaboration” The 51st Annual International IATEFL Conference & Exhibition 2017: Glasgow, Scottland,グラスゴー、スコットランド
(2017年4月)

4. “Teaching Japanese Students the Importance of Asking “Why?”JALT PanSIG Conference 2017-Critical Thinking SIG Forum: Akita 秋田
(2017年5月)

5. ”LTD: Deeper Learning Through Collaborative Group Discussions” The 43rd JALT Annual International Conference on Language Teaching and Learning -Critical Thinking SIG Forum:
Tsukuba, Ibaraki つくば、茨城 (2017年11月)

6.” Collaborative Talks to Enhance Deeper Thinking” The 43rd JALT Annual International Conference on Language Teaching and Learning: Tsukuba, Ibarakiつくば、茨城 (2017年11月)


7.“Reflective Thinking on Self and Peer Contribution in PBL? A Case Study from a Foreign Language Classroom in Japan” IASCE Conference 2019: Taipei, Taiwan 台湾(2019年3月)


8.“The Process of Collaborative Interactions in a Content-Based Group Project by Upper-Level Japanese University Students in the English as a Foreign Language Context”
M-GTA 研究会定例会:Tokyo 東京 (2019年5月)


9.“Do social and cultural norms prevent us from thinking critically?”The 39th Annual International Conference on Critical Thinking: Belgium ベルギー(2019年6月)


10.“Letting Students Explore What It Takes To Become a Good Communicator?A Metacognitive Approach to Promote Language Learning”
The 13th Asian Conference on Education: Tokyo 東京(2021年11月)
作成日付 2023/07/31