教員名 Nfor Samuel 写真
フリガナ フォー サミュエル
所属 語学教育センター
職位 准教授
学位
専門分野
研究内容
担当科目
修了・修士(舞台演劇) 修了・教職修士(応用言語学)
(専攻分野) 応用言語学

(研究内容) 演劇と教育、多様性
所属学会 等 2005年11月 ある日本の劇団を率いてカメルーンに遠征し、舞台演劇を通して文化交流を図る 2003年11月 「キリンチャレンジカップ」(大分ビックアイスタジアム)カメルーン対日本戦にてカメルーン国歌独唱
2008年6月 「サッカーU-23」(代々木国立競技場)カメルーン対日本戦にてカメルーン国歌独唱
2016年4月 全国語学教育学会(JALT)、スピーチ、ディベート、ドラマのスペシャル・インタレスト・グループ メンバーシップ委員長(現在に至る)
2018年4月 日本大学英語模擬国連(JUEMUN)ための模擬国連教員顧問(現在に至る)
研究実績
・著書
・論文
・講演等
の活動
(著書) From the land of the Indomitable Lions to the land of the Blue Samurai: A personal story 単著 2022年6月 In J. Rucynski (ed.) A Passion for Japan. BlueSky Academic Services
(学術論文)
1. Dance Drama as an Effective Medium of Communication: A Case Study of Edet Ekpenyong’s The Courageous Cry (修士論文) 単著 1996年6月 University of Yaounde, Cameroon
2. Warm up, mime and role-play: A theatrical approach to language teaching 単著 2009年3月 Studies in Foreign Language Education departmental bulletin, Tsukuba University) 31, pp.181-186
3. Managing communicative language teaching activities in larger L2 classes 単著 2010年3月 Studies in Foreign Language Education, departmental bulletin, Tsukuba University) 32, pp.181-186 pp.176-182
4. Enjoyable dramatic reenactments in EFL classrooms 単著 2011年3月 Studies in Foreign Language Education, departmental bulletin, Tsukuba University) 33, pp.181-186 pp.132-140
5. Spoken English: Improving students’ pronunciation through an applied drama project 単著 2017年3月 Studies in Foreign Language Education, departmental bulletin, Tsukuba University) 39, pp.181-186 pp.33-50
6. Evaluating educational technologies: Interactive whiteboards and tablet computers 単著 2018年3月 Studies in Foreign Language Education (departmental bulletin, Tsukuba University) 40, pp.37-48
7. Improving Communicative Competence through Mime: Bringing Students’ Out-of-School Literacy Practices into Japanese University EFL Oral Communication Classes 単著 2018年7月 SCENARIO: A Journal for Performative Teaching, Learning, Research (online journal, University College Cork, Ireland) 2, pp.13-30
8. Role-Taking or Role-Creating: A Scaffolding Multimodal Approach to Language Teaching in an English as a Foreign Language (EFL) Oral Communication Class in Japan (修士論文) 単著 2018年12月 The Open University, UK.
9. Multimodal Scaffolding Teaching: Role-Taking or Role-Creating: in an English as a Foreign Language (EFL) Oral Communication Class in Japan 単著 2020年1月 SCENARIO: A Journal for Performative Teaching, Learning, Research (online journal University College Cork, Ireland) 1, pp.26-45
10. Implementing reader’s theatre in an Advanced English Course 単著 2022年3月 (査読を経て受理) Journal of Multilingual Pedagogy & Practice (departmental bulletin, Rikkyo University)
11.Nfor, S. (2023). Language debates: theory and reality in language learning, teaching and research: edited by Debra Kelly and Ana de Medeiros, London, John Murray Learning, 2021, 352 pp.
12.Nfor, S. (2023). Language acts and worldmaking: edited by Catherine Boyle, Debra Kelly, Ana de Medeiros and Carlos Montoro, Great Britain, JohnMurray Learning Publication, 2022, 254 pp.
13.Nfor, s. (2023). Plant-related figurative language use in Cameroon pidgin English. Culture and Linguistic Research 30, pp261-279, Seitoku University

(その他)
(査読無し専門誌、書評)
1. Cameroon theater: A panoramic view 単著 2001年4月 Theater Year-Book, Japan Center of International Theatre Institute, Tokyo 32, pp.41-47
2. Theater criticism: The case of the official media in Cameroon 単著 2002年4月 Theater Year-Book, Japan Center of International Theatre Institute Tokyo 33, pp.54-58
3. Demystifying Africa in ESL classes 単著 2007年4月 Languaging, Dokkyo University 9, pp.17-19
4. Peace Education in Cameroon 単著 2007年4月 The New English Classroom, Association of Japanese High School English Teachers, Sannyusha 9, pp.22-23
5. Book review: Beyond boundaries Outside the Box 単著 2008年10月 Tsukuba multi Lingual forum, (departmental bulletin, Tsukuba university), 2/1, p.48
6. Methods of teaching English through drama 単著 2013年1月 The Language Teacher, Japan Association of Language Teaching 37/1, p.37
7. To the land of the rising Sun: My journey 単著 2014年1月 The Language Teacher, Japan Association of Language Teaching 39/1, p.38
8. Africa in Japan 単著 2014年11月 The Language Teacher, Japan Association of Language Teaching, 38/6, p.31

(口頭発表)
1. Creativity in the EFL classroom 共 2010年5月 Ibaraki JALT, Ibaraki Christian University
2. Communicative language teaching: Functionalizing students’ out-of-school literacy practices into Japanese university EFL oral communication classes through mime. 単 2018年12月 Global Education and International Communication conference, (GEIC 2018) Tsukuba University
3. Reactive tokens and discourse context: Towards Understanding cross cultural interactive practices at a Japanese university EFL class 単 2020年7月 外部の博士課程(PhD)の学生に向けたバーチャル会議、ダルムシュタット大学、言語学科(ドイツ連邦共和国)
(ポスター発表)
1. Evaluating educational technologies: Interactive whiteboards and tablet computers 単 2017年10月 Tsukuba Global Science Week, International Congress Centre, Tsukuba
2. Spoken English: Improving pronunciation through an applied drama project 単 2019年9月 Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT 2019), Northern Arizona University, USA
3. A Thematic Analysis of Japanese University Students’ Use of Gesture in an English though Drama Course 単 2022年 7月 International Society of Gesture Studies (ISGS) Chicago University, USA 作成日付 2022/07/30
4. Linguistic mediation within Model United Nations, 単 2022年7月 Japan Model United Nations Conference (JUEMUN) Notre Dame Seishin University, Okayama
5. True colors of Africa, 単 2022年11月, Seitoku University, Language Education Center lecture series
6. Cameroon and Japanese educational systems: differences in educational practices 単 2023年4月, Faculty Development Meeting, Seitoku University
作成日付 2023/07/31